-
جهت آمرزش گناهان
دوشنبه 8 مهرماه سال 1392 19:40
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس بعد از نماز جمعه صد بار بگوید : یا غَفّارُ اِغفِرلِی ذُنُوبی خداوند او را از جمله آمرزیدگان قرار دهد و حق تعالی پرده آبروی او را نریزد منبع : مصباح کفعمی ص ۴۵۸
-
توبه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 22:10
در حقیقت، زندگی سالم یا ناسالمی که آدمی در قیامت با آن مواجه است، بروز و ظهور اعمال او و به بیان دقیقتر "تجسّم عمل" او در این دنیاست؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید: "اگر اهل شهرها ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىکردند برکات آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم ولى (آنها حقّ را) تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان...
-
آداب و شرایط استعاذه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 22:10
مشکلات و خطراتی است که انسان در مسیر زندگی با آن ها مواجه است و پیوسته از سوی دشمنان مورد تهدید قرار می گیرد. هرچند ترسیم چهره کامل دشمنان و دشمنی های آنان در این مختصر نمی گنجد اما اجمالا باید گفت که علاوه بر ابلیس و شیاطین جنی، آدمی از ناحیه هم نوعان گمراه خود از سویی و نیز از ناحیه نفس سرکش و طغیان گر خویش از سوی...
-
استغفارى براى نوشته نشدن گناه در نامه عمل
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 22:01
یکى از انواع استغفار ، استغفارى است که با عبارات مختلف در روایات ذکر شده است و کمترین اثر آن جلوگیرى از نوشته شدن گناه در نامه عمل انسان است. امام صادق (علیه السلام) مى فرمایند: کسى که مرتکب گناهى مى گردد ، هفت ساعت به او مهلت داده مى شود ، اگر سه مرتبه گفت : « أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ...
-
چرا حقیقت توبه بازگشت درونى است؟
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 22:00
توبه به معنى رجوع قلبى است که از آن به «ندامت خاص» مى توان تعبیر کرد; ندامتى که عزم بر بازنگشتن به گناه و تدارک گذشته در آن لحاظ شده است. بى گمان از واجباتى که بر هر تایب و غیرتایبى واجب است همان تدارک گذشته است. مثلاً اگر شخصى دزدى کرده و اینک از آن تایب است، باید در کوتاه ترین زمان ممکن مال به سرقت رفته را به صاحبش...
-
بازگشتن و رجوع
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:59
گروهى از محققان توبه را به معنى «رجوع» دانسته اند که تناسب کامل با معنى لغوى آن دارد. در میان اینان چهره هاى برجسته اى همانند شیخ انصارى و علامه طباطبایى وجود دارد. علامه طباطبایى در این باره نوشته است: «توبه به معنى رجوع است و این بازگشت بنده است به سوى خدا به وسیله ندامت و پشیمانى از روى گرداندن از خدا، و بازگشت خدا...
-
بررسى نظریه غزالى
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:59
یکى از مطالب مهمى که غزالى نادیده گرفته، همان مقدمه یا امر اول در توبه است. ایشان و پیروانش مى گویند: علم به ضرر گناهان، نخستین جزء توبه، و نکته آغاز آن است. ولى واقعیت امر، چیز دیگرى است و آن این که توبه با رجوع خداى و عنایت و توجه او آغاز مى شود و آیات متعددى بر این امر دلالت دارد. اگر قرار باشد که ما علم به زیان...
-
بررسى نظریه رجوع
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:59
به نظر مى رسد این دیدگاه به واقعیت نزدیک تر باشد. ظاهراً مقصود شیخ انصارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى و ... این است که این بازگشتن و رجوع به خداى سبحان در قلمرو دل و جان است و این با پشیمانى محقق مى شود. در واقع، حقیقت توبه همان بازگشت درونى به خدا یا پشیمانى خاص است به گونه اى که بازگشت به خدا برابر آن صدق کند. [59]...
-
پشیمانى، عزم و تدارک
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:58
گروهى از عالمان اخلاق، توبه را به آگاهى از زیان هاى گناه، حالت پشیمانى و عزم بر ترک گناه در حال و آینده و تدارک گذشته تعریف کرده اند. طلایه دار آنان و مبتکر این طرح، غزالى است. فشرده نظر وى این است که توبه از سه امر مترتب بر یکدیگر تشکیل شده است که هر یک سبب دیگرى است. در آغاز، نور معرفت و ایمان بر قلب انسان مى تابد و...
-
ندامت و عزم بر ترک گناه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:57
گروهى از متکلمان و فقیهان، حقیقت توبه را به معنى ندامت و عزم بر ترک گناه دانسته اند و از نظرگاه این دسته توبه دو رکن مقوم دارد که ندامت و عزم بر ترک گناه است. این نظریه نیز طرفداران زیادى دارد. غالب متکلمان معتزلى و گروهى از محققان شیعى طرفدار این نظریه اند. فقیه نامدار و متکلم برجسته شیعه، علامه حلى در بیشتر آثار خود...
-
بررسى نظریه ندامت
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:57
اگر مقصود این بزرگان از ندامت، پشیمانى صرف و غیرموثر است که بى گمان سخنى گزاف است. پشیمانى تنها، بازگشت درونى به خداوند متعال نیست. اگر کسى از گناه گذشته خود پشیمان است و در عین حال تصمیم بر اصرار و تکرار آن دارد و یا درصدد جبران ویرانى هاى برخاسته از گناه نیست، به چنین کسى تایب نتوان گفت و با تأمل در سخنان طرفداران...
-
تعریف هاى توبه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:56
عالمان و دانشمندان مسلمان از حقیقت توبه تعریف هاى گوناگون و زیادى ذکر کرده اند که مى توان آن ها را به شرح زیر سامان داد: الف: ندامت بسیارى از متکلمان و فقیهان در تعریف توبه گفته اند: توبه همان ندامت و پشیمانى است. این نظریه طرفداران زیادى دارد تا آن جا که برخى بر آن ادعاى اجماع کرده اند. آیت الله سید عبدالاعلى سبزوارى...
-
حقیقت توبه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:55
مقدمه و زمینه توبه، در آغاز، عنایت و توجه خداست که تفکر و تأمل تایب و در نتیجه بیدارى و آگاهى وى را در پى دارد که باید به سوى خداى برگردد. این بازگشتن (توبه) انقلابى مقدس، درونى و سازنده است که باید از دل آغاز شده و در کشور جان به وقوع پیوندد. وقتى گناهکار از خواب غفلت بر مى خیزد، این بیدارى لرزه به جان او مى اندازد;...
-
مقدمه و زمینه توبه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:55
براى این بازگشتن، زمینه اى لازم است و عنایت و توجه خدا به بنده زمینه ساز آن است; زیرا این توجهِ رحیمانه خدا به سان نورى است که در قلب تاریکى ها مى دود و به پیش مى تازد; انفجارى است، در میان امواج انباشته سیاهى ها و قساوت هاى برخاسته از گناه، که نهیبى بر گناهکار مى زند; وى را از خواب غفلت بیدار کرده و متوجه واقعیت هاى...
-
آثار ویرانگر گناه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:55
آثار شوم گناه فراوان است. یکى از نتایج بسیار بد گناه زیانى است که بر دل وارد مى کند. دل خانه خدا، تنها راه ارتباط مستقیم با حضرت حق، کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت نیروهاى روحانى در انسان است. گناه، دل را نابود مى کند، قواى معنوى آن را تضعیف، ریشه هاى درخت تنومند ایمان و تقوا را که در اعماق جان نفوذ کرده است، زرد و...
-
حقیقت توبه چیست؟
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:52
توبه اى که در قرآن، روایات و فتاواى فقیهان احکام زیادى بر آن بار شده به چه معنى است؟ پرواضح است که این بحث آثار مهمى دارد; زیرا حقیقت توبه، مرزها و قلمرو آن در این بحث تبیین مى شود. آن گاه در بسیارى از مسایل فقهى و کلامى موضوع احکام مختلفى قرار مى گیرد. متکلمان، فقیهان، عالمان اخلاق، عارفان و مفسران به خوبى از اهمیت...
-
فرق میان انابه و توبه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:51
«توبه» به معنى رجوع و بازگشت به خداى سبحان و پشیمانى از گناهان است، و «انابه» نیز در لغت به همین معناست. قرشى در قاموس قرآن نوشته است: «"نوب" اگر با "اِلى" باشد به معناى رجوع بعد از رجوع است. "ناب الیه، رجع الیه مرة بعد اخرى" همچنین است "انابة". زنبور عسل را "نوب"...
-
فرق میان توبه و استغفار
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:51
استغفار، از ماده «غفر» به معنى پوشاندن و مستور کردن است. راغب در مفردات مى گوید: «"الغفر" به معنى پوشیدن لباسى است که انسان را از آلودگى مصون دارد. در اصطلاح، به معنى طلب آمرزش از خداوند است، چه این آمرزش خواهى با دعا باشد، چه با عبادت و چه با توبه و ... .» [4] این واژه در قرآن، روایات و دعاهاى رسیده از...
-
توبه در لغت و اصطلاح
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:50
عموم لغت شناسان «توبه» را به معنى «رجوع» دانسته اند، اما دسته اى از آنان، آن را به معنى «مطلق رجوع» [1] و گروهى دیگر به معنى رجوع مقید (بازگشت از گناه) تعبیر کرده اند، مرحوم طبرسى نیز در ذیل آیه 37 بقره، توبه را به «رجوع از عمل گذشته» معنى کرده است. [2] به نظر مى رسد سخن گروه دوم صحیح نباشد; زیرا توبه به این معنى شامل...
-
استغفارى پر برکت
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:49
* همه گناهان آمرزیده مى شود * گوینده آن هیچ گاه فقیر نمى شود. * به تعداد آنچه در آسمان و زمین است ، برایش حسنات نوشته مى شود. * اگر در شب یا روزى که آن را تلاوت کرده بمیرد وارد بهشت مى گردد. نسخه دیگرى از استغفار ، که به تلاوت آن بعد از نافله صبح در طول هفته ، سفارش شده است ، و امام سجاد (علیه السلام) بر قرائت آن در...
-
خانه اى در بهشت براى گوینده استغفار
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:48
ذکر « أَسْتَغْفِرُ رَبِّى وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ » است ، که همراه با تسبیح و سپاس خداوند تلاوت مى شود و سبب دست یافتن به منازل بهشتى است. ابى حمزه گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم مى فرمودند: کسى که بعد از دو رکعت نافله صبح قبل نماز واجب روز جمعه ، صد بار بگوید: « سُبْحانَ رَبّى وَ بِحَمْدِهِ وَ أَسْتَغْفِرُ رَبّى...
-
پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در حدیث زیبایى مى فرماین
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:47
هر کس مشکلى طاقت فرسا پیدا کرد ، یا مصیبتى سخت بر او وارد شد ، یا در زندگى به تنگنا افتاد ، سى هزار بار بگوید: « أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ » در این صورت خداوند گره از کارش مى گشاید و گشایشى در زندگى او قرار مى دهد . (1) و چگونه چنین اثر پر بارى نداشته باشد ، در حالى که رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم)در...
-
استغفارى عجیب و مشکل گشا
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:47
* باعث آمرزش گناه گذشته انسان مى شود * از گناه در آینده محفوظ مى ماند * اگر گناهى نداشته باشد ، خدا پدر و مادرش را مى آمرزد یکى از انواع استغفار که در موارد متعددى به قرائت آن سفارش شده است و آثار مادّى و برکات معنوى فراوانى برایش ذکر گردیده است ، و نتیجه بخش بودن آن هم به تجربه ثابت شده است ; ذکر شریف « أَسْتَغْفِرُ...
-
استغفارى براى نجات از سختى هاى قیامت
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:46
* نامه برائت از آتش به انسان داده مى شود * مجوز عبور از صراط برایش نوشته مى شود * در دارالقرار ساکن مى گردد گرچه هر نوع استغفار ، در هر زمان ، محبوب خدا است، و آثار پربارى براى انسان دارد. ولى گفتن بعضى از اذکار در برخى اوقات ، از پاداش و بهره بیشترى برخوردار است. از جمله نسخه هاى استغفار که به آن سفارش شده است ، گفتن...
-
حارث اعور
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:44
عادت مولایم امیرالمؤمنین (علیه السلام) این بود که شب عید فطر ، دو رکعت نماز مى خواندند ، در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد یک مرتبه آن را تلاوت مى فرمودند، سپس به رکوع مى رفتند و پس از آن سجده مى کردند و بعد از سلام نماز به سجده مى رفتند و صد بار مى گفتند : « أَتُوبُ إِلَى اللهِ »...
-
استغفارى براى محبوبیّت نزد خدا و استجابت دعا
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:42
نمونه دیگر طلب آمرزش از خداوند که در روایات متعدّدى بدان سفارش شده است و فضایل زیادى برایش نقل گردیده است ، گفتن « أَتُوبُ إِلَى اللهِ » است ، که آثار و برکات فراوانى را براى انسان به ارمغان مى آورد. پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) مواظبت تامّى بر تلاوت این ذکر داشته اند. امام صادق (علیه السلام) مى فرمایند : خدا...
-
استغفارى براى ثروت بى گمان
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:40
گفتن استغفار همراه با اذکار دیگر ، بار معنوى آن را بیشتر مى کند ، به همین خاطر امامان (علیهم السلام) براى حلّ مشکلات دوستان و شیعیانشان ، گاهى تلاوت استغفار را همراه با اذکار دیگر سفارش مى نمودند، که این خود یکى از انواع استغفار به شمار مى آید و نقش به سزایى در رواساختن خواسته هاى انسان دارد. ابى جعفر شامى گوید: در...
-
امام صادق (علیه السلام)
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:39
روش آن حضرت چنین بود که هفتاد مرتبه (به درگاه خدا) عرضه مى داشتند : «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ... » و هفتاد مرتبه مى گفتند: « وَ أَتُوبُ إِلَى اللهَ ، وَ أَتُوبُ إِلَى اللهَ ... ». (1)
-
استغفارى براى آمرزش هفت صد گناه
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:39
کوتاهترین استغفارى که در روایات ، بدان اشاره شده است ، استغفارى است که ذکر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نیز بوده است و باعث آمرزش هفت صد گناه انسان در روز مى گردد . این نوع استغفار براى همه افراد با فرصت هاى شغلى مختلفى که دارند ، قابل استفاده است . به گونه اى که در مسیر رفت و آمد و سایر فرصت هاى بیکارى خویش ، مى...
-
استغفارى براى ثبت در « مُسْتَغْفِرینَ بِالأَسْحارِ »
دوشنبه 5 فروردینماه سال 1392 21:38
استغفار دیگرى که ذکر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) در سحر و در هر روز عمرشان بوده است ، استغفارى است که مداومت بر آن ، به مدّت یک سال ، باعث مى شود نام انسان در شمار استغفار کنندگان در سحرها نوشته شود ، و عامل مهمى براى ورود شیعیان و دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام) به بهشت است. امام صادق (علیه السلام) در حدیث...