یکی
از صفات و ویژگی های نیک خداوندی، غفاریت است. از این صفت، نامهای نیکی
چون غفور و غفار گرفته شده است. همین مغفرت الهی است که آدمی را تحت رحمت
خاص الهی می برد و خداوند در نام رحیم تجلی می کند. به سخن دیگر، خداوند از
صفت بخشش و گذشت نسبت به بندگان خود برخوردار است که موجبات تجلی خداوند
در نام رحیم می شود. برای خداوند دو نام برجسته ای چون رحمان و رحیم است که
بسم الله الرحمان الرحیم به عنوان کلید اسمای الهی به نمایش گذاشته شده
است. خداوند تبارک و تعالی، هستی را بر پایه رحمانیت خویش آفریده است. این
گونه است که همه از خوان رحمانیت وی بهره می برند و کافر در عین کفر و
انکار و عناد خویش، از این سفره می خورد. اما اوج این صفت رحمانیت را می
توان در رحیمیت الهی دید. از این رو فضل و عنایات خاص الهی به بندگان مؤمن
را در شکل رحیمیت خویش به نمایش می گذارد و بهشت رضوان الهی، اوج تجلی این
رحیمیت الهی می شود. کسانی که به سوی خود واقعی و خدای خویش باز می گردند و
از صفت غفاریت الهی و توابیت او بهره می برند، در سایه سار رحمت رحیمی
الهی مورد توجه ویژه قرار می گیرند. خداوند در آیاتی از جمله 128 سوره آل
عمران و نیز 37 و 38 سوره بقره منشا و خاستگاه توبه بندگان و پذیرش آن را،
اراده الهی و رحمت رحیمی دانسته و در آیات 64 سوره بقره و 89 سوره آل
عمران، دو منشأ فضل و مغفرت را بدان می افزاید. به این معنا که اراده الهی
به این تعلق می گیرد که بندگانی را تحت رحمت رحیمی خویش ببرد و از فضل خاص
خود برخوردار کند. از این رو در صفت تواب و غافر تجلی می کند و بندگان را
مورد عنایت خاص خود قرار می دهد.