قرآن کریم نیز سه شرط اساسی برای قبولی توبه متذکر شده است: 1- گناه از روی جهالت و نادانی انجام گرفته باشد. 2-
گناه و خطا اصلاح و جبران گردد، یعنی حق الله و حق النّاس ادا شود. علامه
طباطبایی میفرماید: «مقید کردن توبه به اصلاح (در آیات قرآن) برای این است
که دلالت کند توبه وقتی قبول میشود که از روی حقیقت و واقع باشد، زیرا
کسی که حقیقتاً به سوی خدای سبحان بازگشت کرد و به وی پناه برد، هرگز خود
را به پلیدی گناه آلوده نمیکند. این است معنای توبه، نه فقط اینکه بگوید:
أتوب الی الله اما در دل همان آلودهای باشد که بودهاست». 3- توبه به تأخیر نیفتد. در
آیات قرآن و روایت معصومین (ع) بارها به مسئله وجوب و فوریت توبه پرداخته
شده است که به برخی از این روایات اشاره مینماییم. امام علی (ع)
میفرمایند: «اگر مرتکب گناهی شدی، هرچه زودتر آن را به وسیله توبه محو
کن». رسول اکرم (ص) در مواعظ و توصیههای خویش خطاب به ابن مسعود
میفرمایند: «ای ابن مسعود، گناه را مقدم مکن و توبه را مؤخر نینداز، بلکه
توبه را مقدم کن و گناه را عقب بینداز». امام علی بن موسی الرضا (ع) نیز از
رسول خدا (ص) نقل فرموده است: «چیزی نزد خدا محبوبتر از زن یا مرد با
ایمانی که توبه کند نیست». تعابیری از این قبیل درلسان روایات میتواند
دلیلی بروجوب توبه و فوریت آن باشد. علاوه بر این احادیث، دلیل عقلی روشنی
بر وجوب توبه داریم؛ زیرا عقل حکم میکند که باید دربرابر عذاب یقینی یا
احتمالی خداوند، وسیله نجات فراهم کرد و با توجه به اینکه توبه بهترین
وسیله نجات است، عقل آن را واجب میشمرد.