و تـرتـیب این امور، تنها مختص به توبه نیست ، بلکه انتظام صبر و شکر و رضا و جز
آن از مقامات دیگر دین نیز به علم و حال و عمل است . و چون این امور با یکدیگر قیاس شوند؛ در چشم ظاهربینان چنین آید که علوم مطلقا براى
نـیـل بـه احـوال خـواسـتـه شـونـد، و احـوال بـراى اعـمـال ؛ لیـک در نـظـر
اهـل بـصـایـر و اولوالالبـاب ، امـر بـه عـکـس اسـت ، چـه نـزد آنـان
اعـمـال بـراى نـیـل بـه احـوالنـد، و احـوال بـراى عـلوم . پـس
افـضـل ، عـلوم بـاشـد و پـس از آن ، احـوال و سـپـس
اعمال ، زیرا هر چه که براى غیر خواسته شود، ناگزیر، آن غیر برتر از آن باشد.