یکی دیگر از آیاتی که در آنها امر به استغفار شده است، آیه 90 سوره هود می
باشد: «و استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه إن ربی رحیم ودود»: از پروردگار خود،
آمرزش بطلبید و به سوى او بازگردید که پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان
توبه کار) است!
خداوند در این آیه مى فرماید: از خداى تعالى در باره
گناهان خود طلب مغفرت کنید و با ایمان آوردن به او و به رسول او بسویش
برگردید زیرا خداى تعالى داراى رحمت و مودت است و استغفار کنندگان و توبه
کنندگان را رحم مى کند و دوست مى دارد.
کلمه" ودود" بر وزن فعول از
اسماى خداى تعالى است. این کلمه اسم مبالغه بوده و از ماده" ود" اشتقاق
یافته و کلمه: "ود" با کلمه "حب" (دوستی) به یک معنا است ولی از موارد
استعمال این دو کلمه بر مى آید که "ود" نوع خاصى از حب و دوستی است و آن
حبى است که آثار و پیامدهایى آشکار دارد مثل، الفت و آمد و شد و احسان. پس
ودود یعنی شخصی که بسیار دیگران را دوسن دارد آن هم نه یک دوست داشتن عادی
بلکه دوست داشتن خاصی که موجب احسان کردن و نعمت دادن و... به آنها می شود.
و اگر خداى تعالى ودود خوانده شده به همین جهت است که او بندگان خود را
دوست مى دارد و آثار محبت خود را با افاضه نعمت هایش بر آنان ظاهر مى سازد
آن هم چه نعمت هایى که هیچ کس نمى تواند عدد آنها را بشمارد، هم چنان که
خودش فرمود:" و إن تعدوا نعمة الله لا تحصوها": اگر بخواهید نعمتهاى خدا را
بشمارید نتوانید شمرد(النحل،18)، پس به این دلیل خداى تعالى نسبت به
انسانها ودود است.
ذکر کلمه " ودود" بعد از کلمه" رحیم" اشاره به این
است که نه تنها خداوند به حکم رحیم (مهربان) بودنش به بندگان گنهکار توبه
کار توجه دارد بلکه از این گذشته آنها را بسیار دوست مى دارد که هر کدام از
این دو (رحم و محبت) خود انگیزه اى است براى پذیرش استغفار و توبه بندگان.